Volvo 142 B20 Europa

Eerste vierkante Volvo was zijn tijd ver vooruit

Deze keer een rij-impressie van een echte klassieker, een 45 jaar oude Volvo uit de 140-serie. In augustus 1966 introduceerde Volvo de 140 als opvolger van de Amazon. In acht jaar tijd zijn er ruim 1,25 miljoen exemplaren gebouwd. Zowel in het Belgische Gent als in het Zweedse Göteborg rolde de auto uit de fabriek. De 140 was de eerste Volvo die de kenmerkende vierkante designstijl introduceerde en met dit model vestigde Volvo zijn naam op het gebied van veilige auto’s. Zo was de auto voorzien van een veiligheids-stuurinrichting, veiligheidskooi, kreukelzones, veiligheidsgordels en een gescheiden remsysteem met vier schijfremmen.

Volvo 142 B20 EuropaVolvo 142 B20 EuropaVolvo 142 B20 EuropaVolvo 142 B20 EuropaVolvo 142 B20 Europa
De modellijn bestond uit drie modellen: de tweedeurs 142, vierdeurs 144 en 145 stationwagon. Technisch was de 140 nauw verwant aan de Amazon. De eerste 140's hadden diens B18-motor met 75 en 100 pk, later kreeg de auto de sterkere B20-motor met 82, 100 of 124 pk. Door de strenge winters in Scandinavië en Amerika rustte Volvo de 140 uit met een grote accu en een sterke startmotor. De roestbestendigheid was in vergelijking met de concurrentie zeer goed. Exemplaren uit Zweden hebben door de gebruikte staalsoort op dat gebied de voorkeur boven de Belgische productie. Anno 2015 is het wel goed opletten als je een 140 koopt, roesten kan de auto weldegelijk.

In 1969 werd de 145 Express met verhoogd dak gepresenteerd als opvolger van de P210 (Duett) en P220 (Amazon Combi). Door de jaren heen is de 140 continue fijngeslepen op het gebied in- en exterieur, maar ook wat betreft veiligheidsuitrusting en luxe items. In 1971 verscheen de B20E-motor, Volvo’s eerste injectiemotor, in 1972 maakte de lange versnellingspook plaats voor een handzamer exemplaar en de selectiehendel voor de automaat verhuisde van de stuurkolom naar de middenconsole. In 1973 kreeg de auto een volledig nieuw interieur en als optie was airco beschikbaar.

Op 11 mei 1970 ruilde de heer Van Der Sluijs uit Hilversum zijn Ford Taunus 12M in voor deze Volvo 142 in de kleur Californiawit. In twintig jaar tijd zette hij 150.000 kilometer op de teller. Destijds was dat een astronomische kilometerstand, maar Volvo was niet voor niets een van de eerste autofabrikanten die een zescijferige teller invoerde. Ook 45 jaar geleden stond de techniek van de Zweden te boek als oerbetrouwbaar. Voor mij is het de eerste keer dat ik met een auto van deze leeftijd op pad ga. Ik verwacht te moeten wennen aan het rijden in zo’n oud model. Gezeten op een zacht geveerde, met kunstleer overtrokken stoel en leg mijn handen op het grote dunne stuur. De motor slaat vlot aan, maar de choke moet voorkomen dat de B20-motor met Zenith-Stromberg carburateur afslaat nu hij nog koud is. Met de lange versnellingspook leg ik soepel de eerste van de vier versnellingen in en rijd tot mijn verbazing zonder horten of stoten weg.

Met een lengte van 4,64 meter is de auto ongeveer net zo lang als een nieuwe Volvo S60. Door de dunne raamstijlen is de koets echter veel overzichtelijker. Ondanks het gebrek aan stuurbekrachtiging laat de auto zich licht door het hedendaagse verkeer manoeuvreren en ook parkeren is een fluitje van een cent. In bochten helt de 142 niet extreem veel over en alleen op korte richels voel je dat de wielophanging niet van het modernste soort is. Met een gewicht van 1.132 kilo is de auto ten opzichte van zijn afmetingen niet zwaar. De 2,0-liter viercilinder heeft veel koppel bij lage toeren en dat maakt de Volvo prima geschikt voor het hedendaagse verkeer.

De testauto is een tweedeurs, wat minder praktisch is als je regelmatig passagiers meeneemt. Qua ruimte heb je echter niets te klagen en ook de kofferbak is erg groot. Wennen is het enorm zware kofferdeksel. Op het gebied van uitrusting hoef je niet veel te verwachten, alle functies worden met de hand bediend en de radio zit buiten bereik van de bestuurder. Typisch zijn het oude type snelheidsmeter en de handrem aan de linkerkant van de bestuurdersstoel.

Terug van de rit met de 142 kan ik niet anders concluderen dat dit een erg fijne auto is die nog altijd zijn mannetje staat. Niet voor niets worden veel exemplaren gekoesterd door hun baasjes en is er een levendige clubscène dat zich met dit type bezighoudt.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.harriearendsen.nl

Specificaties Volvo 142 B20 Europa

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.986 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 82 pk bij 4.700 tpm
Max. Koppel: 163 Nm bij 2.300 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: niet bekend
Topsnelheid: niet bekend
Transmissie: handgeschakelde vierbak
Gem. verbruik: niet bekend
Gewicht: 1.132 kg
Nieuwprijs: ƒ 11.495 / € 5.215

Plus
+ Comfortabel rijgedrag
+ Ruim interieur
+ Betrouwbaar en veilig

Min
– Veel rijgeluiden
– Zware achterklep
– Roestgevoelig