Volvo 145 B20 De Luxe

Goed bewaard gebleven werkpaard

Eerder reden we met een tweedeurs Volvo 142 uit 1970. Met een leeftijd van 45 jaar een echte klassieker die verrassend goed reed. De kans om met zijn meer praktisch ingestelde broer op pad te gaan hebben we dan ook niet laten lopen. Volvo-specialist Carlo Schmidt uit het Brabantse Gemert heeft zojuist een Zwitserse 145 De Luxe uit het laatste productiejaar 1974 binnen gekregen. Met slechts 131.000 kilometer op de teller een regelrecht unicum. De meeste 145’s werden gebruikt waar Volvo ze voor bedoeld had: het vervoeren van vracht. Slijtage en de roestduivel hebben zodoende het gros van de auto’s van de aardbol laten verdwijnen. Ondanks dat er heus wel eens werk is verricht aan de witte carrosserie van deze Zwitser, staat de auto er vandaag de dag keurig bij. Hoogstwaarschijnlijk is de verkoop al rond en komt de 145 terecht bij een verzamelaar. Wij waren nog net op tijd om eventjes te kunnen genieten van de grootvader van de huidige V60.

Volvo 145 B20 De LuxeVolvo 145 B20 De LuxeVolvo 145 B20 De LuxeVolvo 145 B20 De LuxeVolvo 145 B20 De Luxe
In 1966 kwam de 140-serie ter wereld als opvolger van de aloude Amazon. Ruim 1,25 miljoen exemplaren, waarvan 268.000 stationwagons, hebben de fabrieken in Göteborg en Gent (België) verlaten. Met de 140-serie introduceerde Volvo hun eerste model met de kenmerkende vierkante designstijl. Tevens werd geschiedenis geschreven doordat het veiligheidsniveau ongekend was. Zo was de auto voorzien van een veiligheids-stuurinrichting, veiligheidskooi, kreukelzones, gordels en een gescheiden remsysteem met vier schijfremmen. Insiders zullen jaargang 1974 herkennen aan de brede bumpers ten behoeve van de Amerikaanse wetgeving die voorschreef dat tot een snelheid van vijf mijl per uur de bumpers onbeschadigd zouden blijven. Nieuw waren de koplampwissers in combinatie met een grotere tank voor de ruitensproeier en H4-halogeenkoplampen. Omdat Volvo het ventilatiesysteem verbeterde vervielen de voorste uitstelraampjes. Hierdoor konden ook grotere spiegels gemonteerd worden.

Onder de lange motorkap van de testauto draait luid en duidelijk de B20A-motor van Volvo met 82 pk. Volvo was een van de eerste autofabrikanten die een zescijferige kilometerteller invoerde. De Zweden waren niet voor niets overtuigd van de technische betrouwbaarheid. Net als de 142 die we eerder reden, voelt rijden in de 145 erg vertrouwd. Bij de koude start helpt de choke om de motor draaiende te houden en meer dan vier versnellingen heeft de auto niet, maar voor de rest rolt de stationwagon met groot gemak over ’s lands wegen. De stoelen met vrolijke blauwe stof geven weinig zijdelinkse steun en zijn wat vlak, maar je kunt het er best even op uithouden. Sturen doet de 145 erg indirect, bekrachtiging zit er niet op en remmen vergt een stevige pedaaldruk. Eenmaal warm trekt de soepele tweeliter carburateurmotor aardig door en de versnellingen laten zich moeiteloos inleggen.

Met een lengte van 4,78 meter is de auto flink aan de maat. Het interieur is erg ruim, niet alleen op de achterbank. De laadruimte is immens, voor nog meer ruimte kun je een imperiaal op het dak schroeven en door de dunne raamstijlen is de koets erg overzichtelijk. Wennen is de enorm zware achterklep. Op het gebied van uitrusting hoef je niet veel te verwachten, alle functies worden met de hand bediend en typisch is de handrem aan de linkerkant van de bestuurdersstoel. Uiteraard is deze Volvo 145 De Luxe geschikt om dagelijks van te genieten, maar eigenlijk is het beter dat hij nu in een verzameling terecht komt. Omdat dit model zeldzaam is geworden moet het gekoesterd worden.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.schmidt-gemert.nl

Specificaties Volvo 145 B20 De Luxe

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.986 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 82 pk bij 4.700 tpm
Max. Koppel: 163 Nm bij 2.300 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: niet bekend
Topsnelheid: niet bekend
Transmissie: handgeschakelde vierbak
Gem. verbruik: niet bekend
Gewicht: 1.240 kg
Nieuwprijs: ƒ 20.935 / € 9.500

Plus
+ Comfortabel rijgedrag
+ Ruim interieur
+ Betrouwbaar en veilig

Min
– Veel rijgeluiden
– Zware achterklep
– Roestgevoelig