Volvo 240 Polar Arctic

Van poolexpeditie tot noest werkpaard

Al sinds het begin van zijn carrière is de Volvo 240 Estate een vaste waarde in de klasse van grote en ruime gezinsauto’s. In bijna heel Europa kan de Zweed nog steeds rekenen op veel belangstelling. Alleen de Italiaanse importeur was niet onder de indruk van de kooplust van zijn landgenoten. In 1990 wijzigde Volvo de toevoeging Estate in Polar en dat was het juiste moment om de auto in Italië opnieuw onder de aandacht van het publiek te brengen.

Volvo 240 Polar ArcticVolvo 240 Polar ArcticVolvo 240 Polar ArcticVolvo 240 Polar ArcticVolvo 240 Polar Arctic
Voor de herintroductie in Italië ontwikkelde men de stoere 240 Polar Arctic waarmee journalisten in twintig dagen een 4.000 kilometer lange expeditie van Bologna naar de Noordkaap aflegden. Als de verhalen kloppen zijn er zeven rode en drie witte exemplaren gebouwd, maar door anderen wordt dit aantal in twijfel getrokken. Ik heb in ieder geval gereden met een witte 240 Polar Arctic van juni 1990.

De 4,79 meter lange 240 Polar Arctic ziet eruit als de jeep onder de Volvo’s. Stoere onderdelen ter bescherming van de koplampen en achterlichten en een grote imperiaal op het dak laten geen twijfel bestaan over de zwaarte van de ondernomen expeditie. Alleen vierwielaandrijving ontbreekt. Voor de rest is de auto gewoon een 240 Polar zoals we die nog regelmatig in het straatbeeld zien opduiken. Een no-nonsens schoenendoos, vierkant als een baksteen. Het interieur is eveneens precies gelijk aan dat van de normale uitvoeringen. In Italië werd tijdens de herintroductie tevens de extra luxe 240 Super Polar in de prijslijst gezet. Om dat feit luister bij te zetten is de Arctic-uitvoering voorzien van opties als airco, elektrische ramen en cruise control.

De testauto heeft al ruim tweeënhalve ton aan kilometers achter de rug, wat voor een Volvo 240 natuurlijk een peulenschil is. Technisch is de in 2003 naar Nederland gekomen auto in goede staat, optisch zitten er her en der wel wat gebruikssporen aan. Ook de imperiaal op het dak rammelt tijdens het rijden enorm. Deze Volvo is simpelweg een noest werkpaard en die taak zal hij nog lang op zich nemen. Eenmaal onderweg palmt de auto me in met zijn rustgevende karkater. Als je haast hebt kun je beter een 850 T-5R kopen, deze boswachter met zijn houthakkershemd is gebouwd om lading te vervoeren.

Zonder ook maar een moment uit zijn doen te raken brengt de B200E tweeliter benzinemotor met 112 pk de 240 Polar op gang. Met een gewicht van 1.323 kilo kun je geen topprestaties verwachten, meer dan 175 km/h zit er niet in. Voor het geval je het interessant vindt: van 0-100 km/h gaat op z’n vlotst in dertien hele seconden. Tijdens rechtuit rijden is de auto in zijn element. In de bebouwde kom een rotonde naderen betekent flink afremmen, jezelf schrap zetten en de indirecte besturing opdracht geven om op het juiste moment naar rechts en links te bewegen. Om weer op snelheid te komen loont het niet om ver in de toeren door te trekken, tussen de 2.000 en 3.500 toeren voelt de motor zich senang. Vlot opschakelen geeft het beste resultaat, wat gezien de korte schakelwegen geen straf is.

Qua rijden is de 240 Polar Arctic niet de meest bijzondere auto, maar als stoer en onbehouwen werkpaard is er geen betere stationwagon te bedenken. Je hebt een enorme hoeveelheid ruimte tot je beschikking en mocht de bagageruimte vol zijn, dan kan de lading op het dak of in een aanhanger van maximaal 1.500 kilo. Trek je niets aan van de haastige leaserijders en je zult aan het eind van een zware werkdag tevreden thuis komen. Kijk nog even achterom of geef de Volvo als bedankje voor zijn trouwe diensten een klopje op het dashboard en neem de volgende dag weer met plezier plaats op de troon.

Tekst: Arno Lommers

Met dank aan:
Paul van Vugt van Volvo Drive Magazine
Carlo Schmidt van Schmidt Gemert

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.schmidt-gemert.nl/

Specificaties Volvo 240 Polar Arctic

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.986 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 112 pk bij 5.700 tpm
Max. Koppel: 158 Nm bij 2.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 13,0 sec.
Topsnelheid: 175 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 9,7 l/100 km (1:10,3)
Gewicht: 1.323 kg
Nieuwprijs: niet bekend

Plus
+ Zeer betrouwbaar
+ Veel ruimte
+ Unieke uitvoering

Min
– Matige prestaties
– Onderstuurd weggedrag
– Testauto niet in optimale staat