Volvo 740 Turbo 16V Estate

Spirituele voorloper van de Volvo 850 T-5R

Wie dacht dat de 850 T-5R de eerste op performance gerichte Volvo van de jaren negentig was heeft het mis. Van de 700-serie, die nog altijd de bijnaam tank, baksteen of schoenendoos heeft, bracht het anders zo bescheiden Zweedse automerk in september 1989 de 740 Turbo 16V. Optisch ziet deze uitvoering er nauwelijks anders uit dan zijn minder krachtige broertjes, maar onder de motorkap gaat het er net even anders aan toe. Zeldzaam is de 740 Turbo 16V ook nog eens, alleen in Italië, België, Frankrijk en Finland stond hij in 1990 in de prijslijst. De testauto is een 740 Estate die in mei 1990 in Frankrijk is afgeleverd.

Volvo 740 Turbo 16V EstateVolvo 740 Turbo 16V EstateVolvo 740 Turbo 16V EstateVolvo 740 Turbo 16V EstateVolvo 740 Turbo 16V Estate
Aan het exterieur en interieur van de 740 hoeven we weinig woorden vuil te maken. Extreem degelijk, ook na vele kilometers nog niet versleten en ruim genoeg voor een berg bagage. De testauto heeft nog maar 147.000 kilometer op de klok staan en dat is voor een Volvo uit 1990 niet bepaald veel. Als je gaat zoeken naar een leuk tweedehandsje kom je vooral exemplaren tegen met drie of vier ton achter de kiezen. Van slijtagesporen is dan ook nauwelijks sprake, ook de 16-inch lichtmetalen wielen staan er nog keurig bij. Mooi meegenomen is dat de auto beschikt over airco, vier elektrische ramen en een schuif-/kanteldak. Omdat de 740 Turbo 16V alleen voor modeljaar 1990 is gebouwd en in slechts enkele landen is verkocht wordt de productie geschat op een aantal van 1.000 stuks. Hiervan rijden er in ons land nauwelijks een handje vol van rond. Opvallend is de neus van de korte tijd later geïntroduceerde 900-serie op de 740 Turbo, Turbo 16V, GLE en GLT in gewone 16V-uitvoering en de Turbo Diesel.

Het unieke stukje aan de auto ligt onder de motorkap. Aan de B204GT-motor met dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC) en twee balansassen zit een watergekoelde en elektronisch gestuurde Garrett T3-turbo en het Bosch LH2.4 Jetronic-injectiesysteem zorgt voor de brandstoftoevoer. De 740 Turbo 16V is alleen met de M46-handbak geleverd. Ten opzichte van de andere, minder krachtige 16V-motoren heeft Volvo het blok op veel punten aangepast. Uitlaatspruitstuk, zuigers, drijfstangen, krukas, kleppen, koeling en olietoevoer, je kunt het zo gek niet bedenken. Bovendien gaat het verhaal dat Porsche zijn medewerking heeft verleend bij het ontwerp van de cilinderkop. Nog zo’n ingenieuze feature is dat de airco wordt afgezet als je het gaspedaal volledig intrapt waardoor er volgens Volvo 4 tot 5 pk gewonnen wordt. Goed voor de acceleratie en vooral op dat punt steekt de 740 Turbo 16V, destijds de krachtigste Volvo ooit, boven het maaiveld uit.

Tot 2.500 toeren is er weinig aan de hand en voelt de auto net zoals elke andere in het Belgische Gent gebouwde 740 Estate. Rechtuit spoort de wagen als op rails en is het een perfecte reisauto, op rotondes en in bochten helt de koets duidelijk over en bespeur je de comfortabele inslag. Vering- en demping zijn dan ook afgestemd op gerieflijk vervoer zonder irritant hard gebonk vanuit het onderstel. Het andere gezicht van de 200 pk sterke Turbo 16V komt echter naar boven zodra de toerenteller het cijfer drie heeft bereikt. Tussen 2.950 en 5.000 omwentelingen staat er een koppel van 290 Nm beschikbaar en dat voel je. Zelfs doortrekken tot de begrenzer bij 6.250 toeren heeft geen krachtsverlies tot gevolg. Heel lineair en met een stofzuigerachtig gezoem sleurt de motor deze 740 voorwaarts. Gelukkig zit er tussen de aangedreven achterwielen een mechanisch antislipdifferentieel dat eventuele slipneigingen ondervangt. Wat een power zit er in deze 4,78 meter lange stationwagon. Vooral door de onopvallende kleur Graphite metallic zullen veel medeweggebruikers niet de neiging krijgen om dit technische hoogstandje dergelijke prestaties toe te schrijven.

Een sprint van 0-100 km/h in acht seconden doet een flinke diesel tegenwoordig ook, maar in 1990 was zoiets behoorlijk snel. Een Frans automagazine klokte de tussensprint van 80-120 km/h in de vierde versnelling op 8,6 seconden en in het vijfde verzet (overdrive) bleef de stopwatch op 12,0 tellen hangen. Zeer nette cijfers ten opzichte van de overige 740’s. Deze 740 Turbo 16V Estate is sinds 2003 in Nederland en Volvo-specialist Carlo Schmidt uit het Brabantse Gemert weet er veel over te vertellen. Vanwege de zeldzaamheid twijfelt hij om hem te verkopen, dit zou best nog eens een unieke auto kunnen worden. Feitelijk is dat het natuurlijk al, maar het is jammer dat Volvo destijds niet heeft besloten om de 740 Turbo 16V als sportief model in de markt te zetten. Net als de gele 850 T-5R had een sprankelende kleur al veel gedaan.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.schmidt-gemert.nl

Specificaties Volvo 740 Turbo 16V Estate

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.986 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 200 pk bij 5.300 tpm
Max. koppel: 290 Nm bij 2.950 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,9 sec.
Topsnelheid: 215 km/h
Transmissie: handgeschakelde vierbak + overdrive
Gem. verbruik: 9,7 l/100 km (1:10,3)
Gewicht: 1.364 kg
Nieuwprijs: ± f 56.000 / € 25.410 (Franse prijs)

Plus
+ Betrouwbaar en degelijk gebouwd
+ Hoge prestaties
+ Te allen tijde comfortabel

Min
– Hoge zitpositie
– Onderstuurd bochtgedrag
– Onopvallend verpakt technisch hoogstandje