Volvo C70 Coupé 2.5T

Ranke coupé met unieke kwaliteiten

Met de C70 Coupé verbrak Volvo in 1996 de traditie van rechthoekige modellen. Uiteraard mogen we ook de 480 niet vergeten, maar de C70 is sierlijker en bovendien de eerste luxe coupé in het gamma sinds de 780. Na 30 maanden ontwikkeling mocht het publiek zich op de Autosalon van Parijs in 1996 vergapen aan de ranke coupé. Het onderwerp van deze test is een C70 Coupé 2.5T uit 1998 met nog geen 64.000 kilometer achter de rug.

Volvo C70 Coupé 2.5TVolvo C70 Coupé 2.5TVolvo C70 Coupé 2.5TVolvo C70 Coupé 2.5TVolvo C70 Coupé 2.5T
Peter Horbury, tussen 1991 en 2002 designchef bij Volvo, was erin geslaagd het burgerlijke imago van het Zweedse merk flair te geven. Het interieur was vrijwel gelijk aan dat van de S/V70, hiervoor was de Mexicaan Jose Diaz de la Vega verantwoordelijk. “Dit is niet een Volvo die je nodig hebt; dit is een Volvo die je begeert,” aldus Horbury. De C70 moest kopers aanspreken die voor de luxe van een coupé gingen. Kopers die bereid waren te betalen voor een fraai ontwerp, kwaliteit, maar ook weer niet te veel. Bodemplaat, onderstel en motoren kwamen van de 850. Met 4,72 meter was de C70 even lang als de S/V70, maar vijf centimeter langer dan de 850. De C70 had dezelfde onafhankelijke voorwielophanging en semi-onafhankelijke Deltalink-achterwielophanging als de 850. Ze waren door TWR (Tom Walkinshaw Racing) onder handen genomen en meer ingesteld op sportief rijgedrag. De productie van de C70 Coupé vond plaats in het Zweden Uddevalla. Commercieel is de C70 Coupé voor Volvo een gemiste kans geweest om door te dringen in de markt van premium coupés.

De testauto, een C70 Coupé 2.5T uit 1998 in de kleur Cassis Pearl, is afkomstig van zijn eerste Duitse eigenaar. Herr L. uit Bergisch Gladbach bestelde bovendien wat fijne opties om de auto een persoonlijke touch te geven. Naast een automaat, Alcantara bekleding en een Volvo-radio investeerde hij ook in het Luxus-pakket met onder andere cruise control en automatische airco. Bovendien liet hij houten sierlijsten op het dashboard, de pook en het stuur monteren. Ook het Winter-pakket met tractiecontrole en stoelverwarming sprak hem aan. Het exterieur werd opgefleurd met 17-inch lichtmetalen kruisspaakwielen, bij Volvo-kenners bekend onder de naam ‘Propus’.

Onderweg met de C70 wordt al snel duidelijk dat dit een heerlijk gran turismo is. Zie de coupé vooral als een comfortabele reisauto met een sportief randje. Direct bij het instappen en het instellen van de zitpositie valt de heerlijke zit in de ergonomisch verantwoorde stoelen op. Daarna doet de aluminium B5254T light pressure turbomotor een duit in het zakje door de kenmerkende diepe vijfcilinder huil ten gehore te spreiden. De AW42 viertraps automaat is er een van de oude stempel, maar dat geeft de aandrijflijn juist karakter. Met 193 pk vermogen komt de C70 uitstekend vooruit, maar kijk vooral naar het koppel van maximaal 270 Nm. Dit staat geheel tot je beschikking tussen de 1.800 en 5.000 toeren en dat is voelbaar. Als aan een elastiek wordt Zweedse schone voorwaarts getrokken, uiteraard onder het genot van de aanzwellende klanken van de motor. Ondanks de comfortabele inslag kun je zeker in combinatie met 17-inch wielen best een fijn bochtje pakken met de C70. Lang blijft de auto neutraal op de weg liggen en de besturing geeft redelijk wat feedback. Direct is de installatie met een draaicirkel van 11,7 meter en drie omwentelingen van links-rechts echter niet. Qua interieurruimte valt er voorin weinig te klagen, achterin zullen enkel kleine kinderen het naar hun zin hebben. Voor een week vakantie met twee personen voldoet de bagageruimte van 403 liter dan weer uitstekend. Houd wel rekening met een extra tankstop, want echt zuinig is de C70 2.5T met automaat niet. Bij 1 op 8 houdt het in de dagelijkse praktijk wel op.

Staat de Audi TT, BMW 3 Serie Coupé of Mercedes CLK je niet aan? Dan kan het goed zijn dat de C70 Coupé wel in de smaak valt. Unieke eigenschappen als de smeuïge motor, de combinatie van comfort en sportiviteit en het onopvallende, maar sensuele ontwerp maken deze voiture tot een heerlijk alternatief. Hoge kilometerstanden zijn zoals het een Volvo betaamt geen punt, maar een fris exemplaar als de testauto heeft zo zijn charmes.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.vanderaa-autos.nl

Specificaties Volvo C70 Coupé 2.5T

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.435 cc
Cilinders/Kleppen: 5/20
Max. vermogen: 193 pk bij 5.100 tpm
Max. koppel: 270 Nm bij 1.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,2 sec.
Topsnelheid: 225 km/h
Transmissie: viertraps automaat
Gem. verbruik: 11,5 l/100 km (1:8,7)
Gewicht: 1.476 kg
Vanafprijs: f 91.000 / € 41.295 (Nederlandse prijs zonder opties)

Plus
+ Heerlijke aandrijflijn
+ Prima prestaties
+ Ergonomisch ingerichte cockpit

Min
– Ruimte op de achterbank
– Indirecte besturing
– Niet zuinig