Volvo S60 R AWD

R-traditie voortgezet met 300 pk

Met de opvolger van de S70, die nog afstamde van de revolutionaire 850, wist Volvo in het jaar 2000 wederom volk en vaderland te verrassen. Dit keer was het de beurt aan de dynamische S60, gebaseerd op het P2-platform dat hij deelde met de V70, S80 en XC90 en getekend door de Hongaar Géza Lóczi. De hoge heren in Göteborg wilden jongere klanten binnenhalen, een doel dat veertien jaar eerder met de 480, Volvo’s eerste voorwielaandrijver, niet van de grond kwam. Vooral de coupé-achtige daklijn en de Spaceball-pookknop waren een teken van sportiviteit. Motorisch hielden de Scandinaviërs zich nog op de vlakte, pas in het voorjaar van 2003 verscheen de 300 pk sterke S60 R waarmee Volvo na de 850 T-5 R uit 1995 de R-traditie voortzette. Deze achttiende letter van het alfabet mag dan wel staan voor Refined (verfijnd), de auto heeft ook een rauw randje.

Volvo S60 R AWDVolvo S60 R AWDVolvo S60 R AWDVolvo S60 R AWDVolvo S60 R AWD
Speciaal voor de in het Belgische Gent gebouwde S60 R mengde Volvo de kleur Flash Green. Aan de licht gewijzigde neus met een sportievere grille, mistlampen en Bi-Xenon koplampen herken je de meest snelle P21, zoals de eerste generatie S60 intern bekend staat. En profil zijn het de vijfspaaks 17-inch Pegasus-wielen die het hem doen. Inmiddels gaat een setje van dit lichtmetaal voor grif geld van de hand, liefhebbers monteren ze graag onder hun minder vermogende Volvo. Als je eenmaal bent ingehaald door de geluksvogel achter het stuur van de S60 R zullen de twee uitlaten, de letter R op het kofferdeksel en de achterspoiler opvallen. Die spoiler zorgt overigens voor 20 procent meer downforce op de achterwielen. De mooiste en meest unieke combinatie is een S60 R in Flash Green met het Atacama-bruine interieur. Daarnaast zijn het de blauwe wijzerplaten, aluminium dashboardlijsten en het sportstuur die het hem doen.

Technisch is er heel wat aangepast aan de vierwielaangedreven S60 R. Ten opzichte van de S60 T5 is de vijfcilinder B5254T4-motor uit de R 200 cc groter en 50 pk en 70 Nm sterker. De KKK-turbo is vergroot en er is een extra interkoeler gemonteerd. Zuigers en drijfstangen zijn versterkt en de koeling van de cilinderkop is verbeterd. Het liefst draait het blok op benzine met een octaangetal van 98. Continu variabele kleptiming en een maximum toerental van 6.800 zijn andere speerpunten van de motor. Om al die power op de vier wielen over te kunnen brengen is de handgeschakelde M66-zesbak versterkt. Ook het onderstel is niet ongemoeid gelaten. Naast DSTC, Volvo’s versie van ESP, is in samenwerking met de specialisten van Ohlins Racing en Monroe elektronisch aangestuurde schokdempers ontwikkeld met sensoren die 500 keer per seconde de staat van het wegdek doorgeven. Dit Four-C-systeem (Continously Controlled Chassis Concept) kent een Comfort-, Sport- en Advanced-modus. Om alle opgebouwde snelheid weer af te schudden is Brembo betrokken bij de totstandkoming van het remsysteem.

Op pad met de testauto valt direct het rauwe randje van de S60 R op. Vooral aan de zwaardere koppeling, de aangepaste besturing en de onmiskenbare uitlaatbrom merk je dat hier heel wat potentieel in schuilt. Rustig door de stad rijden of 80 km/h in de zesde versnelling vindt de auto prima, maar de ware aard van het beest komt pas naar boven als het gaspedaal richting de bodem gaat. Met het onderstel in Sport (Advanced is voor dagelijks gebruik wel erg stug) rijg je vloeiend en op ontzettend hoge snelheid bochten aan elkaar. Uiteraard met dank aan de uitgekiende vierwielaandrijving. De radio blijft uit, luisteren naar de kenmerkende Volvo-roffel inclusief blazende turbo geeft al genoeg akoestisch genot. Elke trap op het gaspedaal zet de S60 R vrijwel direct om in extra snelheid, ongeacht in welke versnelling de pook staat.

Dat de S60 niet de meest ruime Volvo ooit is en dat de zitpositie voor zo’n sportief monster best wat lager zou mogen zijn, ach wat maakt het uit. Op lange ritten zitten de leren zetels voortreffelijk en kom je tot de conclusie met deze R een echt kanon in handen te hebben. Dat de testauto er al bijna 180.000 kilometer op heeft zitten is nauwelijks voelbaar. Zoals het een echte Volvo betaamt hoeft goed onderhoud een hoge kilometerstand ook bij zulke speciale uitvoeringen geen punt te zijn. Tot slot een leuk feitje: bij zijn introductie was de S60 R de snelste productie-Volvo ooit. Simpelweg de crème de la crème.

Tekst: Arno Lommers

Meer informatie bij dit artikel vindt u op: http://www.harriearendsen.nl

Specificaties Volvo S60 R AWD

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.521 cc
Cilinders/Kleppen: 5/20
Max. vermogen: 300 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 400 Nm bij 1.950 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 5,7 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 10,5 l/100 km (1:9,5)
Gewicht: 1.589 kg
Nieuwprijs: € 69.915

Plus
+ Hoge prestaties
+ Unieke uitvoering
+ Heerlijk motorgeluid

Min
– Krap op de achterbank
– Hoog brandstofverbruik
– Zeldzaam